Da li je sigurno leteti privatnim avionima?




Ako se i vi pitate da li je sigurno leteti malim privatnim avionima, možemo zajednički da pogledamo statistiku incidenata (uzeli smo države u našem regionu):

· februar 2021, Hrvatska - mali privatni avion prisilno je sleteo zbog problema sa motorom. Pilot i putnici su prošli bez povreda.

·   maj 2021, Tivat, Crna Gora - jednomotorni avion tipa "Piper PA-46 " je doživeo incident kada je došlo do pucanja gume tokom rulanja za poletanje. Nije bilo povređenih niti oštećenja na letelici.

·   avgust 2023, Batajnica, Srbija - ultralaki avion "Esqual VM-1C" se srušio kod Batajnice ubrzo nakon poletanja. Pilot je poginuo.

·   decembar 2023 Pula, Hrvatska -  mali sportski avion se srušio prilikom sletanja na aerodromu u Puli. U nesreći je poginuo nemački bračni par.

Ovakvi i slični incidenti se u svetu dešavaju veoma često, maltene svakodnevno. Skeptici bi rekli toliko često da ljudi uopšte ne lete njima. Ali, svedoci smo da ne samo da lete, nego su njihove usluge sve traženije.

Postavlja se pitanje - da li su mali avioni zaista bezbedni? I od čega zavisi njihova bezbednost?


Faktori koji utiču na bezbednost letenja malim privatnim avionima

Mali privatni avioni nude luksuz, udobnost, fleksibilnost i efikasnost letenja. Mogu da slete svuda gde postoje aerodromi, ne treba čekati u redovima za proveru pasoša i čekiranje, stigne se brzo i udobno. Njima lete državnici, poslovni ljudi, sportisti, poznati glumci i muzičari, ali postali su dostupni i ne tako bogatim ljudima. 

Ako više osoba deli troškove (poslovni timovi, porodice, grupna turistička putovanja), pojedinačna cena može da se uporedi sa biznis klasom na komercijalnim letovima.

A da li će putnici tokom leta biti bezbedni zavisi od nekoliko faktora:

 

1. Od poštovanja bezbednosnih standarda i regulativa

Privatno vazduhoplovstvo podleže strogim bezbednosnim propisima koje propisuju međunarodne i nacionalne vazduhoplovne vlasti, poput FAA (Federal Aviation Administration), EASA (European Union Aviation Safety Agency) itd. 

Vlasnici, operateri i avio-borokeri moraju da poštuju visoke standarde održavanja, tehničke ispravnosti i obuke pilota. Kontrole su česte i rigorozne, ukoliko se pronađe i najmanje odstupanje od protokola, letelica se isključuje iz saobraćaja i gubi se dozvola za letenje.    

 

2. Od iskustva i obuke pilota

Za razliku od velikih vazduhoplovnih kompanija čiji piloti prolaze kroz rigorozne provere i imaju redovne treninge u simulatorima, u privatnoj avijaciji standardi mogu da variraju. Neki imaju više hiljada sati naleta, dok drugi, posebno u manjim kompanijama, imaju daleko manje iskustva. 

Isto tako, kvalitet pilota zavisi od toga koliko vlasnik ulaže u njihovu obuku. Smatra se da su piloti privatnih aviona bolje obučeni za fleksibilne rute, manje aerodrome i specijalizovane letove.

 

3. Od tehničke ispravnost i održavanja aviona

Jedan od veoma važnih faktora bezbenosti leta je redovno i detaljno održavanje aviona. Kao i veliki avioni i male privatne letelice moraju da prođu kroz stroge tehničke provere (ponekad su zahtevi stroži nego kod komercijalnih aviona). Uostalom, to je zakonska obaveza za vlasnike koji snose odgovornost za stanje svojih aviona (neki ulažu dosta u održavanje, ali postoje i oni koji štede). 

Stariji avioni su jednako pouzdani kao novi, ali uz strožije provere i češće servise. Uslovi održavanja su propisani od strane vazduhoplovnih vlasti ali i proizvođača aviona. Obavljaju ih sertifikovani vazduhoplovni mehaničari koji proveravaju ključne sisteme – motor, hidrauliku, trup, i ostale delove.

 

4. Od vremenskih uslova i planiranja leta

Za razliku od velikih aviona, privatni avioni su dosta ranjivi na loše vremenske uslove. Osetljivi su na turbulencije, jače vetrove, oluje, snažnije padavine kiše ili snega. Opasnosti od lošeg vremena mogu se izbeći kroz dobru pripremu, detaljno praćenje vremenskih prognoza i ispravnih pilotskih odluka. Ukoliko se očekuje nevreme potrebno je promeniti plan leta, izabrati drugu bezbedniju rutu, a ako je potrebno i odložiti let.

 

5. Od avio kompanije i privatnih vlasnika

Postoje vlasnici i avio prevoznici koji štede na održavanju aviona, angažuju pilote sa manje iskustva i ne prolaze redovne sigurnosne provere. Takođe, u trci za što većim profitom, nesavesni vlasnici vrše pritisak na posadu da leti u lošim vremenskim uslovima i da zanemare operativne procedure. 

Takve kompanije treba zaobilaziti u što širem luku i pre leta, neophodno je  proveriti njihove sertifikate i reputaciju u recenzijama i iskustavima drugih putnika.

 

I na kraju, da li su mali privatni avioni bezbedni?

Naravno da jesu!

Ali pod uslovom da se poštuju svi bezbednosni standardi, da se avioni redovno održavaju i proveravaju, da njima upravljaju iskusni i obučeni piloti, da je vlasnik letelice ozbiljan i profesionalan.

Kaže se da svako, barem jednom u životu treba da iskusi letenje privatnim avionom. Ne morate da budete milijarder, organizujte se sa nekoliko prijatelja i iznajmite ga kod pouzdanog avio-brokera, a onda odletite na neko lepo mesto.  

Želimo vam prijatan i siguran let!











Srodni tekstovi:


Ne idete na odmor - bazen za dvorište je možda solucija

Iako je tek stiglo proleće, mnogi su već pristupili pripremama za leto na razne načine – gleda...

Detaljnije

Nekoliko načina kako možete reklamirati turističku agenciju

Svi znamo da postoji veliki broj turističkih agencija, koje posluju širom zemlje. Putovanja s...

Detaljnije

Putovanje sa bebom – upustiti se u avanturu ili ne

Roditeljstvo je, mnogi bi rekli, jedna velika avantura, koja počinje rođenjem deteta pa sve do... za...

Detaljnije

Vaš vodič za zdravo letovanje sa decom!

Leto donosi sa sobom uživanje u sunčevim zracima, moru i nezaboravnim trenucima provedenih sa porodi...

Detaljnije
Copyright © 2018 Moj odmor. All rights reserved.
Izrada sajta by GW, SEO by WBS